Activitats
Hola a tots!
Després d'establir els continguts que el mestre necessita per treballar els elements i fenòmens naturals a l'aula, avui us portem una idea d'activitat d'ensenyament-aprenentatge per introduir el tema en qüestió.
"Coneixem els instruments dels meteoròlegs"
Objectius didàctics
- Escoltar i interpretar els diferents conceptes meteorològics dels informatius (InfoK i TV3).
- Conèixer i entendre la utilitat dels instruments meteorològics presentats a l’aula, a partir de la recerca d’informació, mitjançant la dinàmica de grups d’experts.
Materials i recursos
- Vídeos informatius meteorològics (InfoK, TV3).
- Instruments meteoreològics
- Pluviòmetre
- Penell
- Anemòmetre
- Baròmetre
- Termòmetre
- Heliògraf
- Ordinadors i altres fonts d’informació, com ara, enciclopèdies, llibres de text, etc.
Criteris d’avaluació
- Participar activament en la conversa d’aula on es parla sobre els diferents conceptes visionats en els informatius (InfoK i TV3).
- Mitjançant grups d’experts, elaborar una fitxa descriptiva de les característiques de l’instrument meteorològic assignat.
Desenvolupament de l’activitat
En primer lloc, la mestra, de forma conjunta, preguntarà als alumnes què en saben sobre el temps meteorològic i quines experiències en tenen ells sobre aquest tema.
Seguidament, per tal d’introduir i/o aprofundir en allò que ells ja saben, se’ls mostrarà un vídeo informatiu de l’InfoK (a preferir del dia anterior). En el cas que l’informatiu no sigui suficientment ric en l’àmbit didàctic, s’utilitzarà algun altre on presenti diferents conceptes d’interès d’aquest tema.
Una vegada visionat el vídeo, conjuntament, els alumnes faran un breu resum dels paràmetres que els han resultat significatius. Aleshores, per aprofundir i contrastar els termes anteriors, es mostrarà un vídeo informatiu més complex, com el de TV3.
A partir d’aquí, s’intentarà identificar les diferències entre ambdós informatius meteorològics i, a més, es procurarà que els infants incorporin els nous conceptes en el seu vocabulari.
En segon lloc, la mestra presenta els diferents instruments meteorològics als alumnes i els anomena:
- Pluviòmetre
- Penell
- Anemòmetre
- Baròmetre
- Termòmetre
- Heliògraf
Partint d’aquí, es crearan grups de quatre o cinc alumnes, als quals se’ls assignarà un d’aquests instruments. Així doncs, cada grup, mitjançant les diferents fonts d’informació que tenen a l’aula, hauran de fer una recerca sobre les característiques de l’instrument en qüestió i el seu funcionament. Tot això ho hauran d’escriure en una fitxa proporcionada per la mestra.
Finalment, cada grup d’experts exposarà a la resta tota la informació que han trobat. D’aquesta manera tots els alumnes coneixeran els trets principals dels instruments i, així, crear un entorn on l’aprenentatge sigui desenvolupat de manera col·lectiva.
Això només es tracta de la primera activitat. Per això, estem obertes a qualsevol suggerència de millora que ens permeti millorar la tasca docent.
Fins la pròxima!
Està bé. Permet investigar el nivell de coneixements dels alumnes i engrescar-los. No demana que volen saber, per tant, no es poden pactar els objectius d'aprenentatge. Crec que haurieu de tenir un conjunt de videos per desenvolupar bé l'activitat per si el del dia anterior no dona per observar tot el que necessitem presentar
ResponderEliminar