Sessió introductòria
Hola a tots!
Després d'establir els continguts que el mestre necessita per treballar els elements i fenòmens naturals a l'aula, avui us portem una idea d'activitat d'ensenyament-aprenentatge per introduir el tema en qüestió.
"Coneixem els instruments dels meteoròlegs"
Objectius didàctics
- Escoltar i interpretar els diferents conceptes meteorològics dels informatius (InfoK i TV3).
- Conèixer i entendre la utilitat dels instruments meteorològics presentats a l’aula, a partir de la recerca d’informació, mitjançant la dinàmica de grups d’experts.
Materials i recursos
- Vídeos informatius meteorològics (InfoK, TV3).
- Instruments meteoreològics
- Pluviòmetre
- Penell
- Anemòmetre
- Baròmetre
- Termòmetre
- Heliògraf
- Ordinadors i altres fonts d’informació, com ara, enciclopèdies, llibres de text, etc.
Criteris d’avaluació
- Participar activament en la conversa d’aula on es parla sobre els diferents conceptes visionats en els informatius (InfoK i TV3).
- Mitjançant grups d’experts, elaborar una fitxa descriptiva de les característiques de l’instrument meteorològic assignat.
Desenvolupament de l’activitat
En primer lloc, la mestra, de forma conjunta, preguntarà als alumnes què en saben sobre el temps meteorològic i quines experiències en tenen ells sobre aquest tema.
Seguidament, per tal d’introduir i/o aprofundir en allò que ells ja saben, se’ls mostrarà un vídeo informatiu de l’InfoK (a preferir del dia anterior). En el cas que l’informatiu no sigui suficientment ric en l’àmbit didàctic, s’utilitzarà algun altre on presenti diferents conceptes d’interès d’aquest tema.
Una vegada visionat el vídeo, conjuntament, els alumnes faran un breu resum dels paràmetres que els han resultat significatius. Aleshores, per aprofundir i contrastar els termes anteriors, es mostrarà un vídeo informatiu més complex, com el de TV3.
A partir d’aquí, s’intentarà identificar les diferències entre ambdós informatius meteorològics i, a més, es procurarà que els infants incorporin els nous conceptes en el seu vocabulari.
A partir d’aquí, s’intentarà identificar les diferències entre ambdós informatius meteorològics i, a més, es procurarà que els infants incorporin els nous conceptes en el seu vocabulari.
En segon lloc, la mestra presenta els diferents instruments meteorològics als alumnes i els anomena:
- Pluviòmetre
- Penell
- Anemòmetre
- Baròmetre
- Termòmetre
- Heliògraf
Partint d’aquí, es crearan grups de quatre o cinc alumnes, als quals se’ls assignarà un d’aquests instruments. Així doncs, cada grup, mitjançant les diferents fonts d’informació que tenen a l’aula, hauran de fer una recerca sobre les característiques de l’instrument en qüestió i el seu funcionament. Tot això ho hauran d’escriure en una fitxa proporcionada per la mestra.
Finalment, cada grup d’experts exposarà a la resta tota la informació que han trobat. D’aquesta manera tots els alumnes coneixeran els trets principals dels instruments i, així, crear un entorn on l’aprenentatge sigui desenvolupat de manera col·lectiva.
Això només es tracta de la primera activitat. Per això, estem obertes a qualsevol suggerència de millora que ens permeti millorar la tasca docent.
Fins la pròxima!
A continuació, ens disposem a avaluar aquesta activitat d'idees prèvies en funció de la nostra rúbrica.
ResponderEliminarPrimerament, pensem que la primera part de l'activitat està molt ben orientada, ja que deixa molt clars els coneixements previs dels infants i, alhora, és engrescadora perquè parteix d'una situació de la vida quotidiana. No obstant això, des del nostre parer, la segona part de l'activitat no la duríem a terme com a activitat d'idees prèvies. Tot i això, en cas que es volgués mantenir com a activitat d'aquest tipus, preguntaríem als infants si coneixen instruments per mesurar fenòmens meteorològics i, a continuació, els mostraríem els instruments i els faríem les qüestions següents: Heu vist mai un instrument com aquest? Sabeu per què serveix? A partir d'aquí, els plantejaríem la fitxa tal com es mostra a l'activitat proposada.
En segon lloc, respecte als aspectes formals, pensem que està molt ben redactada, les idees són molt clares i és molt correcte des del punt de vista lingüístic.
Seguidament, volem destacar que la metodologia emprada és molt activa, ja que els alumnes són els protagonistes i s'utilitzen diversos suports.
Finalment, cal afegir que és coherent amb el currículum i amb la unitat didàctica, perquè parla de conceptes necessaris per poder dur a terme la unitat didàctica.
Grup que ha elaborat la correcció: Alba Artigas, Júlia Duran, Anna Guitart i Raquel Martínez
Nota de l'activitat d'idees prèvies: 9
EliminarGrup corrector: Artigas, Duran, Guitart i Martínez
Grup que ha elaborat la correcció: Oriol Gómez, Sílvia Martínez, Adrià Martínez i Berta Medina.
ResponderEliminarEn funció de la nostra rubrica, procedim a avaluar l'activitat d'idees prèvies.
Creiem que hi ha una molt bona presentació de l'activitat, ja que motiva, és interessant, està contextualitzada, serveix per veure el nivell de l'alumnat en aquest tema i incita a fer-se preguntes.
Creiem que el cos de l'activitat no s'adequa a una activitat d'introducció i d'idees prèvies, sinó que ja n'inicia una de desenvolupament. Tot i això trobem que hi ha un bon nivell d'exigència, que segueix una continuïtat amb la introducció, que segueix un bon orde i estructura i que està ben dissenyat per un aprenentatge funcional i significatiu.
Hi ha una bona finalització, ja que fa un recull de les idees treballades, tot i que la reflexió del final de l'activitat no és del tot significativa per tota la classe; a més creiem que no genera massa interès en la seva continuïtat.
Pel que fa a l'estructura i aspectes formals creiem que està molt ben redactada i que segueix els criteris de coherència, cohesió i correcció lingüística.
Pel que fa a la metodologia creiem que utilitzen una bona metodologia activa i en la qual el docent té en compte l'alumne, a més és coherent amb l'activitat realitzada, no és sexista, treballa continguts i competències i segueix els objectius marcats. Tot i això no veiem que tingui en compte alumnes que puguin presentar un nivell més baix que els seus companys i com es faria per ajudar-los.
Per concloure creiem que és una molt bona activitat amb recursos i materials vivencials interessants pels alumnes però no s'aprofita tot el que es podria. Treballa les idees prèvies quan utilitza els vídeos, però la resta de l'activitat fa que no sembli introductòria, sinó més aviat de desenvolupament.
Segons la nostra rúbrica la nota final correspon a un 8.5. Bona feina, és una bona activitat!